Een goed bewaard geheim onder de rook van Rotterdam

Skyline Rotterdam en vrouw op dijk

Tussen Delft en Rotterdam, aan de A13 liggen de Ackerdijkse Plassen. Een natuurgebied dat sinds 2003 door de Vereniging Natuurmonumenten wordt beheerd. In dat natuurgebied staat, te midden van de rijke flora en fauna, een gerenoveerde boerderij uit 1662 die omgetoverd is tot een unieke vergaderlocatie. Geen betere plek om eens wat beter kennis te maken met één van onze leden!

Communicatie bij Natuurmonumenten

Op 11 mei is PCR uitgenodigd bij Natuurmonumenten. Een vereniging die zich allereerst natuurlijk bezig houdt met natuurbeheer. Maar daarnaast streeft zij ook drie andere strategische doelen na: ondernemen (nieuwe vormen van inkomsten vinden), fungeren als spreekbuis (duidelijker profileren) en het in beweging brengen van mensen (zorgen dat mensen er op uit gaan maar ook aansporen meer betrokken te zijn bij de vereniging).

Vanuit de oude stal van de boerderij vertelt Nicole Hoven, locatiemanager ons meer over de geschiedenis van de bijzondere locatie, waarna Maaike Wermer, Manager Marketing Communicatie regio Zuid-Holland ons meer vertelt over de communicatie bij Natuurmonumenten. Interessant én stiekem toch ook wel indrukwekkend, is om te horen dat bijna alle communicatie-activiteiten intern opgepakt en uitgevoerd worden. Landelijk is er een groep van vijftig medewerkers die zich dagelijks bezig houdt met de vraag ‘Hoe kunnen we de natuur relevant maken voor iedereen, waarde geven aan de natuur en hierdoor mensen het belang van Natuurmonumenten in laten zien?’

 

Tiengemeten – ‘Zeldzaam dichtbij’

Maaike is samen met haar team, dat bestaat uit zeven personen, verantwoordelijk voor alle (marketing)communicatie in de regio Zuid-Holland. Eén van haar teamleden is Bob Hartogh. Een enthousiasteling die ons vertelt over zijn belangrijke bijdrage aan het op de kaart zetten van natuurgebied Tiengemeten dat op steenworp afstand ligt van Rotterdam.

De naam ‘Tiengemeten’ duidt op de grootte: een gemet is een oude landmaat. Inmiddels is het Zuid-Hollandse eiland groter dan de naam doet vermoeden; 10 gemeten is ongeveer 4 hectare, wat wil zeggen: een stuk van 100 bij 400 meter. Tiengemeten is inmiddels 7 km lang en 2 km breed.

Sinds 1997 wordt het door Natuurmonumenten beheerd als natuurgebied. Maar het had ook heel anders af kunnen lopen met het natuurgebied. Van 1956 tot 1990 lagen er diverse voorstellen om het eiland in gebruik te nemen als recreatiepark, woonwijk, vliegveld of zelfs een kerncentrale. Uiteindelijk is het eiland door de provincie aangewezen als natuurontwikkelingsgebied en werd het overgedragen aan Natuurmonumenten.

 

De marketing van een eiland

Met de aankoop van het natuurgebied kreeg Natuurmonumenten te maken met talloze uitdagingen. Een verliesgevende veerdienst, het opzetten van een kassasysteem, achterstallig onderhoud van gebouwen, bewoners. Hoe ga je hier mee om? Welke kosten komen er allemaal bij kijken? Hoe zet je een eiland als een Tiengemeten op de kaart? En hoe willen we het profileren?

Volgens Bob Hartogh bestaat het proces van gebiedsmarketing (bij gebiedsontwikkeling) vijf stappen:

  1. De aanleg mooie groene ruimte
  2. De aanleg van goede recreatieve hoofdstructuur (wegen, fietspaden, bankjes, voorzieningen)
  3. Het ontwikkelen van interessante bestemmingen (museum, Speelnatuur)
  4. Het ontwikkelen van ondernemende recreatieve dienstverlening (service, events,…)
  5. Marketingcommunicatie (belangrijk: MC begint als het goed is al bij stap 1).

De eerste bezoekers waren vooral grijs en bestonden uit senioren en vogelaars. Nog een uitdaging dus; het aantrekken van kinderen en volwassenen. Natuurmonumenten besluit het natuurgebied te profileren als een soort pretpark. Een plek voor jong en oud waar je rustig een dag door kunt brengen, kunt genieten van al het moois dat de natuur je te bieden heeft, waar je iets kunnen eten en drinken en entreegeld betaalt om het terrein op te kunnen. Na uitgebreid behoefte-onderzoek, gesprekken met concurrenten als Plaswijckpark, de Keukenhof en De Hoge Veluwe krijgt het concept rondom Tiengemeten dan ook steeds meer vorm.

 

Meer dan alleen communicatie

De volgende stap in het proces van gebiedsmarketing is nadenken over het landschapsontwerp zoals de wegen, fietspaden en bijvoorbeeld het plaatsen van bankjes. Maar ook de entree is belangrijk, signing, dienstverlening, de inzet van MC-middelen. Er ontstaan allerlei nieuwe, uitdagende projecten zoals Speelnatuur (een eiland op Tiengemeten speciaal voor kinderen), het opzetten van een servicepunt, een duidelijke website, nadenken over het parkeerbeleid, horeca, het ontwikkelen van het gebied rond de haven. Belangrijk hierbij geweest is de interne integrale samenwerking tussen de afdeling Marketingcommunicatie, Bouwkunde en Natuur & Landschap. Want gebiedsmarketing behelst meer dan alleen een goed staaltje marketingcommunicatie om het gebied op de kaart te zetten.

Nieuwsgierig geworden naar het best bewaarde geheim onder de rook van Rotterdam en over natuurgebied Tiengemeten? Of wil je meer weten over Natuurmonumenten? Hier vind je meer informatie:

www.natuurmonumenten.nl/ackerdijkse-plassen
www.tiengemeten.com
www.natuurmonumenten.nl