Het Oogziekenhuis Rotterdam

Angstreductie als communicatiedoel

Bij Het Oogziekenhuis in Rotterdam is alle communicatie erop gericht om de angst bij patiënten weg te nemen. Bij een behandeling aan de ogen komt automatisch de angst om blind te worden om de hoek. En deze angst is na de angst om te sterven de grootste angst die mensen hebben. Daarom is angstreductie zo belangrijk. Niet alleen in de communicatie naar buiten, maar ook naar binnen. Zelfs de persoonlijke aandacht van de oogarts draag bij aan dit communicatiedoel. Robert Spiering vertelt ons hoe Het Oogziekenhuis de communicatie succesvol uitvoert.

Sinds 1874 in Rotterdam

Het oogziekenhuis bestaat sinds 1874. Het is het enige ziekenhuis in Nederland dat alle oogoperaties en oogbehandelingen uitvoert. Het Oogziekenhuis heeft slechts 8 bedden. Want waar een operatie in de 19e eeuw een verblijf van gemiddeld 40 dagen in een oogziekenhuisbed betekende, mogen de patiënten nu binnen 2 uur naar huis. De meeste behandelingen gebeuren poliklinisch.

Leren van anderen

Het Oogziekenhuis leert van anderen. En dan niet alleen van vakgenoten, maar juist ook van heel andere bedrijven en branches. Zo merkte Het Oogziekenhuis dat de patiënt als het ware op reis gaat. De patiënt zoekt het beste ziekenhuis, maakt de reservering, komt aan bij het ziekenhuis, meldt zich bij de balie, krijgt een kamer, maakt gebruik van de voorzieningen, betaalt en vertrekt. De reiziger is vaak bang. Hij weet nog niet wat hij op de bestemming kan verwachten. En hoe de reis zal verlopen. Dit geldt ook voor de patiënt. Daarom kijkt Het Oogziekenhuis bijvoorbeeld naar KLM en Schiphol. Op Schiphol is een klein Rijksmuseum ingericht om de reizigers te vermaken. Daarom praat Het Oogziekenhuis met Boijmans. Want kunst zorgt ervoor dat de patiënt rustig wordt en even ergens anders aan denkt. Dit past allemaal in angstreductie.

Angstreductie en design

Niet alleen kunst zorgt ervoor dat patiënten zich op hun gemak voelen, ook het design van het ziekenhuis. Daarom is Het Oogziekenhuis ingericht met kunst en designmeubelen. Dat lijkt kostbaar, maar door te kiezen voor onbekende kunstenaars valt dit enorm mee. En de designstoelen zien er na 10 jaar nog uit als nieuw. Omdat iedereen voorzichtiger is met mooie meubelen, dan met ‘gewone’ meubelen.

Geef de patiënt een goed gevoel

Communicatie naar buiten is gemakkelijker als het intern op orde is. Dus Het Oogziekenhuis zorgt hiervoor. Personeel wordt getraind in angstreductie, de parkeerservice parkeert de auto van de patiënt en de informatiefolders van maximaal 4 pagina’s geven beknopt heldere informatie.

12294664 873266992756678 4223865715164844086 n

De toekomst

De toekomst ziet er mooi uit voor Het Oogziekenhuis. Aan de ene kant worden mensen steeds ouder en zullen meer mensen zich in de toekomst laten helpen aan bijvoorbeeld staar. Aan de andere kant wil Het Oogziekenhuis de zorg juist steeds meer dicht bij huis doen. Dat is prettige voor de patiënt en voor veel zaken, zoals een intakegesprek of onderzoek, hoeven patiënten helemaal niet meer naar het ziekenhuis te komen. Nu al zet Het Oogziekenhuis Apps in om de patiënt thuis te informeren en te helpen. Bijvoorbeeld met de oogdruppelapp, die precies vertelt wanneer en hoe de patiënt zijn ogen moet druppelen. Ook dit past perfect in de communicatiedoelstelling van Het Oogziekenhuis. Angstreductie.