Big Data zijn Big Business

Op maandag 24 november 2014 sprak Jan Willem van Beek tijdens de PCR bijeenkomst in de Rotterdam Foyer van het Manhattan Hotel. Het onderwerp Big Data is niet nieuw, maar wel complex. Aan de hand van duidelijke voorbeelden legt Jan Willem uit hoe je Big Data slim kunt inzetten.

Big Data is hot

Big Data is big business. Maar Big Data is ook evil. En ontzettend hot! De interesse in het onderwerp Big Data stijgt enorm sinds we massaal online zijn gegaan.

Big Data - 1

Wat bedrijven over ons weten

Grote bedrijven weten veel over ons. Heel veel. Je denkt natuurlijk meteen aan Google en Facebook. Want deze bedrijven staan bekend om de schat aan informatie die zijn binnenhalen over hun klanten/gebruikers. En natuurlijk welke privacy-vragen daarover gesteld worden. Maar bijna ieder bedrijf dat ons online iets biedt, krijgt daarvoor informatie terug. “meld je aan voor onze nieuwsbrief”, voor je het weet heb je je naam en e-mailadres weggegeven in ruil voor een maandelijkse informatieve e-mail. Maar wat denk je van de Fuel Band van Nike? Een armband die je vertelt hoeveel je beweegt. Maar die data kan Nike ook inzien. En bij voldoende gebruikers halen ze daar heel mooie statistieken uit.

Big Data - 2

Wat kan Facebook met onze data?

Facebook is een goed voorbeeld van Big Data-verzamelaar. En dan hebben we het niet eens alleen over de gegevens die je in je profiel invult. Want Facebook kan aan de hand van je online gedrag vrij precies bepalen of je bijvoorbeeld een nieuwe relatie hebt. Of juist net een relatie hebt stopgezet. In de grafiek hieronder zijn de stipjes het aantal posts op Facebook. Dit loopt op naarmate je in een nieuwe relatie terecht komt. Eenmaal in de relatie zie je elkaar vaker en vindt communicatie meer rechtstreeks plaats. het aantal posts komt hierdoor in een vrije val. Voor Facebook is dit patroon een aanwijzing dat iemand dus een nieuwe relatie heeft. Deze Big Data gebruikt Facebook vervolgens in haar advertentieprogramma. Je kunt er als adverteerder voor kiezen om jouw advertentie alleen te tonen aan mensen die een relatie hebben. Of zelfs aan mensen die net een nieuwe relatie hebben. Zo gebruikt Facebook Big Data om er via het advertentieprogramma geld aan te verdienen. Zonder de privacy van de gebruikers aan te tasten.

Big Data - 3

Wat kunnen we leren van Facebook en Google?

Wat kunnen communicatieprofessionals leren van de aanpak van bedrijven zoals Facebook en Google?

  1. Oplossingen bieden die echt relevant zijn voor de klant. Want je kunt wel praten over je merk en hoe geweldig dat is. Maar als de klant dat niet interessant vindt, sla je de plank mis. Google praat niet over hun merk. Ze praten over hun diensten. Bijvoorbeeld hoe je gemakkelijker kunt e-mailen.
  2. Ontwikkel oplossingen in ruil voor persoonlijke informatie. Google ontwikkelde met Gmail een goed en gratis e-mailprogramma, waardoor jij het geen probleem vindt je naam en telefoonnummer in te vullen. Sterker nog, als je ingelogd blijft bij Gmail maakt Google het zoeken en het gebruik van andere diensten gemakkelijker. Ondertussen krijgt Google goede gebruikersstatistieken om haar diensten te verbeteren en eventuele advertentieprogramma’s er goed op aan te laten sluiten.
  3. Focus op bestaande relaties. Google en Facebook verdienen geld aan hun gebruikers. Dit zijn hun bestaande relaties. Deze relaties benaderen ze ook weer met nieuwe producten en diensten. Dat is makkelijker dan op zoek te gaan naar new business en daar uit te leggen wie je bent en wat je doet.
  4. Richt je op duurzame aanwezigheid ipv korte campagnes. Google en Facebook zijn altijd in beeld. Niet alleen tijdens de voorjaars- en najaarsactie.

Praktijkvoorbeeld Big Data

Een verzekeraar riep ‘de veiligste dag’ uit. Dankzij de data waarover zij beschikten konden ze berekenen op welke dag statistisch de minste ongelukken gebeurden. Deze veiligste dag konden ze ook specifiek voor hun klanten berekenen. Afhankelijk van woonplaats, automerk, leeftijd en gezinssamenstelling konden ze bepalen wat zijn of haar veiligste dag van het jaar is. Het enige wat hun klanten hoefden te doen was deze gegevens in te vullen en de hun veiligste dag rolde er vanzelf uit. Ondertussen wist de verzekeraar nieuwe data toe te voegen aan hun database. Waardoor hun Big Data nog bigger werd. In een vervolg e-mail konden ze de klant direct een afbeelding tonen van hun eigen model auto, wat voor herkenning en dus een hogere attentiewaarde zorgde. Zo begin je als bedrijf met Small Data. Maar door dit slim in te zetten in de communicatie met je klanten, groeit dit langzaam tot Bigger Data.

Over Jan Willem van Beek

Jan Willem is Strategy Director en oprichter van Greenberry. De presentatie die Jan Willem gaf bij PCR kun je bekijken op Slideshare.