Chatbots, VR en Feyenoorder Hartslag

Verslag PCR bijeenkomst 27 maart 2017

Drie Rotterdamse communicatiesuccesverhalen; een mooi vooruitzicht voor de 51 Rotterdamse communicatieprofessionals, die op maandag 27 maart bijeen kwamen in het Venture Café, ontmoetingsruimte van het CIC (Cambridge Innovation Center) op de 4e etage van het Groot Handelsgebouw, in het hart van onze stad. Een prima plek om onze PCR-leden te trakteren op een gezonde dosis inspiratie en innovatie.

Na de lekkere en lichte maaltijd van Gheestige Willem, vertrok het gezelschap in tweeën gedeeld richting één van de twee Rotterdamse cases. Twee cases, want helaas was PR-bureau Coopr genoodzaakt zich voor de avond terug te trekken. Geluk bij ongeluk, de aanwezige leden hoefden om die reden niet te kiezen en konden de sessies van beide andere sprekers bijwonen.

BijlPR

Aan het hart

In de ‘besloten’ zaal deelde Marjoleine van Klaveren van Bijl PR twee keer haar verhaal over de campagne ‘Hartslag van het legioen’. Een prachtig communicatievoorbeeld waaruit blijkt dat je met een slimme innovatieve actie, het juiste sentiment en een pakkende propositie gericht op de juiste doelgroep opvallend veel rendement kunnen scoren: meer dan 25.000 nieuwe burgershulpverleners voor de Hartstichting! Door de hartslag van het Feyenoord Legioen te meten en dat ritme live te visualiseren op onder meer de schermen in het stadion en op diverse online mediaplatforms, werd de intensiteit van het supportersgevoel tijdens een wedstrijd voor de ’buitenwereld’ ineens heel tastbaar. Momenteel een bijzonder actueel onderwerp. De vraag: “… en wat als dat hartritme nou opeens stopt?”, sloeg de spijker op de kop! Mooi detail bleek dat niet het branden van 1 van de vele betrokken merken het uitgangspunt was, maar wel pure social marketing: het aanspreken en beïnvloeden van de Nederlandse samenleving, opdat zowel het aantal in reanimatie getrainde mensen zou toenemen als het aantal geregistreerde hulpverleners. Missie geslaagd.

RauwCC

Digitaal geweld(ig)

Eveneens twee keer kreeg Maarten Reijgersberg van RauwCC het podium. In de ‘open’ zaal van het Venture café trakteerde hij het publiek op een uurtje Social Media Week Rotterdam (#SMWRdam), een kijkje in de nabije (communicatie)toekomst: ’The invisible hand, hidden forces of technology’. Na kennismaking met het ontstaan, de ervaringen van de afgelopen drie edities #SMWRdam en het vervolg in november dit jaar, volgde een imponerende selectie trends en ontwikkelingen. Meerdere inspirerende thema’s werden op vakkundige wijze door Maarten vertaald naar het communicatiedomein. Van de kracht van video, de samensmelting van werkelijk en virtueel tot de niet meer te stuiten opmars van de niet van mens te onderscheiden chatbot, die het communicatiestokje ‘vezel na vezel’ van ons over lijkt te nemen. Met zijn verhaal wilde Maarten bij de aanwezige communicatieprofessionals het besef stimuleren dat ons communicatievak verandert. Tijdens de wrap up bleek een aantal collega’s behoefte te hebben aan een extra discussiesessie over de ‘nieuwe communicatieprofessional’ en de invloed van al die innovatieve ontwikkelingen… ook hier bleek: missie geslaagd.

Twee Rotterdamse communicatiecases die zorgden voor de nodige dialoog en discussie tijdens de netwerkborrel en een mooi gemiddelde waardering van de deelnemers die avond: een 8! Dit smaakt naar meer, op veler verzoek buigt het PCR bestuur zich over een tweede ‘Inspirerende Rotterdamse Praktijkcases’ bijeenkomst in 2017. To be continued!