Communicatie bij Hockey Club Rotterdam

Hockeyclub Rotterdam bereikte in 2013 het voorlopige hoogtepunt in haar sportieve bestaan toen Heren 1 kampioen van Nederland werd. De met 2500 leden grootste sportclub van Rotterdam speelt op het hoogste niveau en dat vraagt om een professionele organisatie. Maandag 1 juni was PCR te gast bij de club. We kregen er een boeiende presentatie van Alexander Bakker, die een groot deel van de communicatie bij de vereniging verzorgt.

Pakket communicatiemiddelen om jaloers op te zijn

Met 7 kunstgrasvelden, 70 wedstrijden per weekend, een compleet stadion en een groot verenigingsgebouw is Hockeyclub Rotterdam groter dan menig bedrijf in de stad. Toch draait de club voor een heel groot deel op vrijwilligers. Gelukkig kunnen de hockeyers rekenen op vakmensen zoals Alexander Bakker, ex-journalist en eigenaar van een eigen PR-bureau. Mede door zijn inzet kan de club beschikken over een pakket aan communicatiemiddelen waar menige professionele organisatie jaloers op kan zijn.

Actuele website

De leden van HC Rotterdam kunnen rekenen op een actuele website met alle clubinfo, uitslagen en nieuws. De laatste jaren wordt vooral gebruik gemaakt van de app die alle info en communicatiemogelijkheden samenbrengt op de smartphone. Er is een actief social media team dat de centrale clubaccounts op Facebook en Twitter beheert en daarnaast meeleest op de diverse team accounts. Twee keer per jaar verschijnt een heuse hockey glossy met beelden en achtergronden van club en spelers.

Communicatie met glossy

Het nieuwste medium heet HCR TV

Het nieuwste medium heet HCR TV, een geavanceerd softwarepakket waarmee video-opnamen van wedstrijden razendsnel ter beschikking kunnen worden gesteld aan spelers en staf, zelfs al tijdens de wedstrijd. Zo kunnen trainers snel wedstrijdsituaties terugkijken en analyseren en desgewenst hun tactiek aanpassen. Maar je kunt er ook heel makkelijk smakelijke wedstrijdverslagen mee maken die via YouTube kunnen worden afgekeken. Die filmpjes halen toch snel 3000 views, waarvan zo’n 20% uit het buitenland.

Perscentrum

De club biedt ook prima faciliteiten voor de NOS en andere media, zoals krachtstroom en vrij internet. Bij grote evenementen, zoals de Championstrophy wordt er een heus perscentrum ingericht. In 2005 organiseerde HC Rotterdam een benefietwedstrijd voor de slachtoffers van een grote aardbeving in Pakistan. Het werd het middelpunt van een nationale TV-actie die 21 miljoen opleverde. Die dag ontving HC Rotterdam niet alleen 8000 toeschouwers, maar ook een groot mediacircus. 25 camera’s legden het evenement van begin tot eind vast. De club was daarmee in één klap een bekende naam geworden in Nederland.

Grootste hockeytoernooi ooit gehouden

Vorig jaar organiseerde HC Rotterdam het grootste hockeytoernooi ooit gehouden in de wereld. Geen topsport maar een internationaal veteranentoernooi waar maar liefst 75 landen aan deelnamen. Zo’n evenement is goed voor de stad, want die dagen zaten alle Rotterdamse hotels vol. Het vraagt veel inzet van Alexander en de andere vrijwilligers bij de club. Maar de dagelijkse communicatieopgaven nemen ze er gewoon bij, zoals het betrokken houden van leden, sponsors en relaties van de club en de informatievoorziening naar omwonenden. Hart voor de club kun je ze niet ontzeggen, alle respect!

Spelen