Deel dit bericht

Creatieve covid campagnes als spiegel van onze nieuwe werkelijkheid

Commerciële uitingen weerspiegelen het leven in onze huidige werkelijkheid

Ons leven is in een klein half jaar helemaal op z’n kop komen te staan door de corona pandemie. Door de crisis zijn nieuwe omgangsvormen, nieuwe behoeftes en nieuwe manieren van werken en leven ontstaan.

De economie vangt rake klappen en ondernemingen proberen op creatieve manieren hun hoofd boven het water te houden. De een komt met nieuwe producten voor nieuw ontstane behoeftes, de ander slaat nieuwe wegen in en probeert op nuttige wijze bij te dragen aan de zorg. Ook proberen velen ons op humoristische wijze een hart onder de riem te steken door te laten zien dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, maar dat we het best redden. Al met al vormen deze commerciële uitingen bij elkaar ook een interessant document over het leven tijdens de pandemie. Ze weerspiegelen namelijk allemaal een stukje van onze huidige werkelijkheid. We hebben alvast een aantal leuke voorbeelden verzameld in dit blog.

Apple: the whole working from home thing

De nieuwe campagne van Apple biedt een humoristische kijk op de recente ervaringen van veel professionals die noodgedwongen thuis werken. De commercial geeft ons een kijkje achter de schermen van een team dat – ieder vanuit eigen huis – aan een nieuwe Apple verpakking werkt. Het gehele team ervaart de stress van het thuiswerken, maar het creatieve proces en het uiteindelijke project, brengt hen dichter bij elkaar.

Henri Vézina's #wfh collection

Henri Vézina’s nieuwe collectie maatpakken voor thuiswerkers is een knipoog naar ‘het nieuwe normaal’. Herkenbaar voor velen, want de combinatie van zakelijke top en loungy bottom is voor veel thuiswerkers de realiteit aan de andere kant van de Zoom call. Why not brand it.

Welcome to Normville

Het ontwerpteam van JDO heeft een heuse sociale beweging in het leven geroepen genaamd Normville. Met dit project hopen ze mensen te herenigen en te inspireren in onzekere tijden. Dit doen ze door op speelse wijze een wereld te laten zien waarin social distancing niet alleen de norm is, maar ook leuk kan zijn. Normville zit vol met kleurrijke karakters, die een creatieve benadering bieden om afstand te bewaren. Zoals het karakter Norman Day, met een pet die wel één meter groot is. Bekijk de verschillende karakters via: www.normville.com

Burger King: mondkapje is het medium én de boodschap

Het dragen van een mondkapje is het ‘nieuwe normaal’ geworden. Veel bedrijven gebruiken deze accessoire dan ook om hun merk te versterken. Burger King België doet dat op hilarische en praktische wijze. Met de mondkapjes van Burger King kun je eten bestellen zonder je masker af te hoeven doen, want je bestelling staat er al op gedrukt in tekst. A Double Steakhouse Please!

How we scrolled lockdown 2020

‘How We Scrolled: Lockdown 2020’ is de naam van een installatie gecreëerd door internet-service provider Three. Dit moderne tapijt laat illustraties zien van Britse kunstenares Emmy Lupin. De illustraties op het tapijt zijn bepaald door social media mentions in de periode maart-juli 2020. De visualisaties omvatten de meest besproken personen, momenten en memes op het internet. Van TikTok videos, tot Joe Exotic en de Black Lives Matter movement. Een duidelijk overzicht van wat zich de afgelopen maanden, tijdens Covid-19, heeft afgespeeld.

De 25-meter lange installatie is tijdelijk te zien op de Londonse Mudchute boerderij. De digitale versie is nog altijd via Three’s social media kanalen te bewonderen.

Auteur: Dzenita Camo

Omslagfoto: Freepik

Deze blog verscheen oorspronkelijk op Versdenkers.nl