Deel dit bericht

Dit zijn de sprekers van Rotterdams Merkenfestival

PCR, het Platform Communicatie Rotterdam, de vroegere Publicity Club Rotterdam, viert dit jaar haar 70-jarig bestaan en is daarmee de oudste communicatieclub van Nederland.


Op maandag 12 juni a.s. organiseert PCR exclusief voor haar leden daarom het Rotterdams Merkenfestival in Theater Walhalla.


Sprekers van zo’n acht tot tien Rotterdamse topmerken vertellen op TED-X achtige wijze over Merkenbouwen op z’n Rotterdams: “Wat is typisch Rotterdams aan je merk en hoe heb je dat zo uitgebouwd?”

De Rotterdamse comedian Tim Hartog spreekt alles aan elkaar.


Exclusief voor leden. Door eerst in te loggen (rechtsboven op de site in het menu) kun je je gratis aanmelden. Ben je nog geen lid? Word dat dan snel en wees welkom het aankomende jaar bij alle overige events.

 

Uw gastheer

Tim Hartog

Op jonge leeftijd wist Tim – in 1986 geboren in Rotterdam – al dat hij cabaretier wilde worden. Na eerst een carrière als paleontoloog te ambiëren en het als gitarist geprobeerd te hebben gaf het vermogen te praten voor grote groepen de doorslag.

Na vier jaar op de Koningstheateracademie in ‘s-Hertogenbosch studeert Tim in 2010 af. In datzelfde jaar doet hij mee met Cameretten en bereikt de halve finale.

Vanaf 2012 is hij de vaste MC van de Stand-Up Club, de maandelijkse comedyavond in Theater Walhalla Kantine. Deze avonden zijn steevast uitverkocht. In datzelfde jaar won hij zowel de jury- als publieksprijs op het Amsterdams Studenten Cabaretfestival en de Publieksprijs bij het Utrechts Cabaret Festival.

 

Kookpunt

Ton van der Kolk

Ton staat vanaf zijn geboorte in mei 1961 op of achter de toonbank. Toen Ton klein was in de fijne staalwaren winkel en slijperij van zijn vader en moeder. Ton studeerde in 1987 af als doctorandus in de Economie. En begon al snel met het ‘Kookpunt’. De filosofie van het Kookpunt is dat echt eten begint met goede kookspullen.

 

Naast de winkel op het Noordplein met 50 medewerkers zijn er vijf winkels in België, participaties in andere fysieke en online winkels en wordt er gewerkt aan een filiaal in Eindhoven. Als Ton niet bezig is met zijn kookspullen dan struint hij graag door Williamsburg, of stept door Dubai en snorkelt hij rond Formentera. Of onderneemt hij wat met zijn drie kinderen en zijn kleinkind.

 

MVRDV 

Sanne van Manen

Als senior associate en architect leidt Sanne van Manen projectteams binnen MVRDV. De focus ligt daarbij op gebiedsontwikkeling in grotere steden in Nederland. Zo is Sanne betrokken bij Valley – de expressieve groene woontorens op de Zuidas in Amsterdam en bij het ontwerp en de bouw van de Grotius Torens in Den Haag. Ook werkt ze aan de gebiedsontwikkeling voor de Jaarbeurs in Utrecht en de transformatie van het voormalig Centraal Beheer gebouw in Apeldoorn.

 

Naast haar rol als projectarchitect heeft Sanne samen met Marco Stout het ‘Stadslab Hoogkwartier’ op gericht. Een Stadslab in Rotterdam waar in een participatief proces met de bewoners onderzocht wordt hoe de wijk ‘toekomstbestendig’ gemaakt kan worden. Dit resulteerde in een ‘Mobility Challenge’ en binnenkort krijgt het Achterkloosterpark de wijk een opwaardering.

 

Tijdens corona initieerde Sanne het boek ‘Dakencatalogus’ met een breed overzicht van de mogelijkheden voor de ontwikkeling van daken. Buiten MVRDV geeft Sanne les op de Rotterdamse Academie van Bouwkunst, is zij bestuursvoorzitter van Stichting Platform Wederopbouw en onderdeel van het Platform Woonopgave.

“Het is inspirerend om als architect te kunnen helpen aan het verbeteren van onze steden; om ze meer groen en menselijker te maken, met gebouwen die bijdragen aan de omliggende buurten.”

 

Erasmus Universiteit

Helmi Geeve

Helmi studeerde communicatiewetenschappen en werkte jarenlang als marketing- en communicatiedirecteur bij uiteenlopende organisaties. Sinds begin 2023 werkt ze bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Helmi is op haar best in bijzondere situaties. Zo moest ze bij Hilton Rotterdam zalen aan de man brengen, terwijl er een enorme muizenplaag was uitgebroken. In een volgende baan had ze te maken met medici die zich aan patiënten vergrepen en elkaar met operatiemessen achterna zaten. Gevolgd door een ziekenhuisfusie waarbij bewoners in opstand kwamen. Tot aan bedreigingen op terroristisch niveau. Ook heeft ze de grootste onderwijscrises van de laatste 10 jaar mee helpen oplossen.

 

Bij al haar banen speelden twee vragen: hoe voorkom je dat de media hiermee aan de haal gaan en hoe los je het zo goed mogelijk op? Helmi bleek goed aan te voelen wat er nodig was en slaagde er snel in om de rust weer terug te krijgen. En bij de organisatie het roer weer recht te zetten.

 

Inmiddels is Helmi gespecialiseerd in crisis- en reputatiemanagement, personal branding en persoonlijk leiderschap. Vanuit haar twee labels (Rep en Roer en The Brand Me by Rep en Roer) staat ze klanten bij de vraagstukken hebben op bovengenoemd gebied. Ze heeft modellen ontwikkeld vanuit de praktijk door te kijken naar wat wel werkt en wat niet. Ze heeft daarvoor een aantal beproefde methodes in haar achterzak. Helmi’s kracht zit in strategisch denken, de regie nemen en niets aan het toeval overlaten. Ze kan snel de analyse maken, heeft het overzicht en weet intuïtief wat er gedaan moet worden. Haar missie is de meest gedurfde versie van organisaties en professionals naar boven halen. Ze is auteur van het boek ‘Brand Me! Pak regie op je loopbaan’ en van diverse e-books. Haar tweede boek over ‘Regie pakken op je werkgeluk’ verschijnt in 2023. Helmi geeft lezingen, presentaties en workshops/masterclasses over personal branding en werkgeluk.

 

Mothership

Jeroen Everaert

Jeroen Everaert startte zijn carrière als verkoper en daarna commercieel directeur bij Wolff Nederland. Hij heeft uiteindelijk zijn passie gevolgd en aan de kunstacademie Willem de Kooning gestudeerd.

 

In 1997 sloot hij zich aan bij het kunstcollectief Showroom MAMA. 

Hij is sinds 2005 oprichter en creatief directeur van Mothership: een begrip in de (kunst)wereld dat staat voor inspiratie en verwondering met lef. Mothership werkt in binnen- en buitenland aan iconische projecten die de publieke ruimte verrijken met bijzondere belevingen voor iedereen. Als conceptontwikkelaar met een heel eigen signatuur levert Mothership toegevoegde waarde – door de manier waarop ze kunst laten samengaan met en in de omgeving.

 

Dat is dan ook de kern van de missie van Jeroen: kunst laten ontstaan en opnieuw verankeren in het DNA van de (bebouwde) omgeving. Hij is trots op de sociale impact en de commerciële waarde die deze projecten hebben. De expertise van Jeroen is het vertellen van het verhaal van een stad, gebouw, open ruimte, op een manier die aanspreekt en vraagt om een aandachtige nieuwe blik.

 

Een bekend voorbeeld is het plafond van de Markthal in Rotterdam. Hiermee is Rotterdam internationaal op de toeristische kaart gezet. Ook de Brandgrens, het Dobberend Bos, Ins Blauen hinein traumen (Duitsland), Sunshine Childhood (China) en Rotterdam Make it happen zijn bekende projecten van Mothership.

In 2008 won Jeroen Everaert de Ketelbinkie prijs voor innovatieve organisaties. In datzelfde jaar won hij ook de National Event Award voor het project “De Brandgrens”.

 

In 2014 kreeg hij de prestigieuze Rotterdamse Laurenspenning uitgereikt voor het enthousiasme, het zakelijk inzicht en de creativiteit waarmee hij kunstenaars en opdrachtgevers met elkaar weet te verbinden.

 

En in 2020 kreeg hij van de stad Rotterdam de Cultuurpenning uitgereikt vanwege de vele kunstprojecten die in de stad zijn gerealiseerd. De commissie is van mening dat Jeroen en zijn team Rotterdam verfraaien met kunst waar geen Rotterdammer omheen kan, kunst die alle Rotterdammers bereikt en raakt.

 

Jeroen Everaert wil graag mensen inspireren om op een andere manier te kijken. Kunst is niet elitair, is geen beeld op een sokkel. Kunst is overal en voor iedereen. Art communicates!

 

Schorem

Bertus Barbier

Bertus Barbier is nooit geboren maar ontsproten uit de Rotterdamse grond… Leggers van het wereldwijde fenomeen Schorem Haarsnijder en Barbier en natuurlijk de ingeblikte bloed, zweet en tranen van datzelfde testosteron bastion dat onder de naam REUZEL, het nu al legendarische haarproduct dat zijn oorsprong vond in de algemeen bekende Rotterdamse wijsheid: “De Tering wat is T heeT, de reuzel loopT door me reeT” wereldwijd verkocht wordt aan mannen, vrouwen en alles en iedereen daar tussen in die zich met een likje spekvet nog net wat knapper voelt…

 

Tomasu

Bert Mulder
BoerBakkerBert BV – Tomasu Soy Sauce

Als één van de vier oprichters van BoerBakkerBert is Bert verantwoordelijk voor ‘vandaag’. De rolverdeling binnen het viermanschap is vrij overzichtelijk. Jeroen is de boer en daarmee verantwoordelijk voor bodemgezondheid, de teelt en onze grondstoffen. Piet staat als brouwer voor het product. Thomas is, als aanstichter van het geheel, verantwoordelijk voor ‘morgen’. En zoals gezegd is Bert verantwoordelijk voor ‘vandaag’. Waarbij vandaag vooral in het teken staat ervoor te zorgen dat we morgen op alle fronten onze eigenzinnige koers kunnen blijven bepalen.

 

Wat begon met de simpele vraag: ‘Kunnen we sojasaus maken?’ is het inmiddels flink uit de hand gelopen. De reacties zijn overweldigend, de Rotterdamse sojasaus verschijnt in alle uithoeken van de wereld en er is al jaren een wachtlijst voor nieuwe klanten. Hoe dat komt? Goeie vraag… Daar vinden we ‘morgen’ misschien het antwoord op 🙂

FunX

Devika Sluisdom

In haar rol als manager marketing & communicatie bij jongerenplatform NPO FunX, zet zij zich dagelijks in om jongeren te empoweren, motiveren en inspireren. Samen met haar team heeft zij een tak binnen FunX opgericht: FunX EMPWR. In samenwerking met onderwijsinstellingen en gemeentes organiseren ze motiverende talks en events waar rolmodellen jongeren helpen bij de ontwikkeling van hun life skills.

 

Ook is ze mede eigenaar van marketingbureau L3B.AGENCY. Zij verbinden bedrijven, merken en (lokale) overheden met de multiculturele wereld van nu.

 

Jeugdtheater Hofplein

Audrey Janssen 

Audrey werkt sinds 2017 als Hoofd marketing & development bij Jeugdtheater Hofplein, na verschillende andere rollen binnen de organisatie te hebben gespeeld in de jaren ervoor.

 

Bouwen aan de bekendheid van Hofplein, het werven van deelnemers en bezoekers, interne communicatie, onderhoud van bestaande samenwerkingen en het leggen van nieuwe verbindingen in de stad, zijn haar dagelijkse bezigheden. Ze vindt talentontwikkeling en werken aan meer kansengelijkheid voor alle jonge Rotterdammers essentieel en is altijd op zoek naar wat wél kan. Naar wegen en middelen om nóg meer kinderen en jongeren – en hun families – de kans te geven de magie van theater te ontdekken. 

 

Naast een passie voor theater en talentontwikkeling van kinderen en jongeren is ze ook gek op lekker eten en koken, liefst uit zoveel mogelijk verschillende wereldkeukens die Rotterdam rijk is.