Het geheim van de beste campagne

Komende bijeenkomst op maandag 20 februari:

Het is verkiezingstijd en de politieke boodschappen vliegen je om de oren. Waar komen die vandaan, hoe passen ze in het ‘merkbeleid’ van een politieke partij en hoe ‘werkt’ een politieke campagne eigenlijk? Op de PCR-bijeenkomst op maandag 20 februari over politieke campagnes kom je er alles over aan de weet. Schrijf je hier in!

Wat kunnen politici leren van reclame en marketing? Onder leiding van onze gespreksleider Nico Jouwe gaan we daarover met verschillende kenners in gesprek. Onze eerste spreker Marc Oosterhout vertelt ons er meer over. Marc is inmiddels een graag geziene gast bij de landelijke radio en TV. Zijn advies aan Lodewijk Ascher viel tijdens de talkshow Jinek in goede aarde. Inmiddels gebruikt de PvdA zijn zelfgemaakte reclamespot volop.

In zijn boek ‘De kunst van het kiezen’, legt Marc uit dat politieke partijen zichzelf onmisbaar moeten maken en daarbij kunnen zij veel leren van merken – want stel dat de PvdA denkt als de HEMA, D66 als Apple en de PVV als Unox, zou het dan niet veel beter met de partijen kunnen gaan?

bert-bakkerBert Bakker (communicatiewetenschapper en universitair docent Politieke Communicatie UvA) geeft een wetenschappelijke uitleg bij de politieke campagne en vertelt over zijn wetenschappelijke onderzoek naar de ‘Politieke onderbuik’.

Vervolgens geeft communicatiedeskundige en Tweede Kamerlid Mark Harbers jou een inkijkje in de harbersmanier waarop de VVD campagne voert. Mark Harbers is oud-wethouder van Rotterdam en communicatieprofessional in hart en nieren. Hij werkte jarenlang als adviseur bij BIKKER Communicatie, bij Dröge & van Drimmelen en als hoofd communicatie bij het Kenniscentrum Grote Steden / NICIS Instituut. Mark staat op nummer 8 voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen en woont in Rotterdam.

Hierna gaan we nog meer kennis ophalen met een panel van campagneleiders. Peter Jan de Werk vertelt over de grass roots campagne van GroenLinks en CDA- campagneleider Christine Zandberg doet uit de doeken hoe het CDA zich profileert. Ook reageren zij op stellingen en geven hun visie op de ideale campagne. En debat-mediatrainer en docent Marjolein Nieuwdorp combineert lokale en landelijke PvdA-ervaring met de internationale Trump-versus-Clinton-experience.

Ten slotte willen we natuurlijk ook graag jouw voorspelling horen over de Tweede Kamerverkiezingen! Die kun je kwijt in onze eigen PCR-stembus. Voor beste voorspeller (dat weten we na 15 maart) is er een prijs te winnen.

Aansluitend houden we een gezellige netwerkborrel. Het belooft een superinteressante avond te worden, dus schrijf je vandaag nog in!