Kees Klomp presenteert: Het verhaal van de toekomst

We zitten midden in een transitie van ongekende orde. Het bestaande economische systeem heeft ons veel welvaart gebracht, maar de afgelopen decennia zijn de kosten van deze welvaart groter dan de opbrengsten. Ons welzijn en welbevinden heeft ernstig te lijden onder o.a. klimaatverandering, de ineenstorting van biodiversiteit, sociale ongelijkheid, politieke polarisatie, burn-out en eenzaamheid. De overgang naar een nieuw systeem is een strijd tussen het bestaande regime dat haar macht wil behouden, en een nieuw regime dat opmars maakt en het systeem wil vervangen.

 

In deze strijd speelt communicatie een hoofdrol. Zowel de bestaande belangen als de nieuwe belangen worden continu verwoord en verbeeld in de media. Er worden continu regime-behoudende en regime-vervangende boodschappen verzonden naar de Nederlandse samenleving. Er wordt continu geprobeerd om mensen te winnen voor één van de bewegingen.

 

Tijdens de bijeenkomst op 12 december gaan we de hoofdrol van communicatie in transitie met elkaar verkennen en bespreken.

 

programma
18:00 uur – inloop + lichte maaltijd
19:00 uur – presentatie Kees Klomp
19.45 uur – In een aansluitend panel reflecteren onder andere Femke Sleegers van fossielvrij.nl, Leendert Bikker, Chief communication officer Rabobank, Mark Woerde, founder van LetsHeal.org en futurist Justien Marseille op dit verhaal en welke rol communicatie hierin speelt of zou moeten spelen.
20:30 uur – borrel + netwerken


locatie

Hogeschool Rotterdam

Wijnhaven 107

3011 WN  Rotterdam


Over de sprekers


Kees Klomp

Kees Klomp studeerde Politicologie en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest als ‘conventioneel’ marketing & communicatie adviseur voor de gerenommeerde internationale marketingconsultancy-netwerken BBDO, Y&R en TBWA, richt Klomp zich vanaf 2006 exclusief en expliciet op de Betekeniseconomie; een methode om bedrijven ‘van betekenis te laten zijn’ en integrale waarde te laten creëren. Klomp beschouwt bedrijven niet alleen als organisaties om (zakelijke) welvaart mee te genereren, maar ook als organisaties die (maatschappelijk) welzijn en (persoonlijk) welbevinden kunnen creëren.


Klomp schrijft 5 boeken over dit onderwerp, waaronder de managementboek-bestsellers Handboek Betekenisvol Ondernemen (wat op de shortlist van 3 boeken van Managementboek van het Jaar 2016 terecht kwam) en Pioniers van de Nieuwe Welvaart. 


Naast lector Betekeniseconomie bij de Hogeschool Rotterdam is Klomp founding partner van de onafhankelijke Betekeniseconomie denk- en doetank THRIVE Institute, gastdocent Impact-kunde bij o.a. Hogeschool InHolland en bestuurslid bij verschillende sociale ondernemingen (zoals VanHulley, YourLab en Manifesto).


Justien Marseille

Futurist Justien Marseille is hoofddocent/docentonderzoeker bij het Kenniscentrum Creating010. Daarnaast is zij actief binnen het project Mapping Creative Rotterdam. Daarbinnen voert zij onderzoek uit naar toekomstonderzoek.


Leendert Bikker

Leendert Bikker is directeur Communicatie & Corporate Affairs bij Rabobank. Naast meer dan 20 jaar ervaring doorliep hij de programma’s Making Corporate Boards More Effective aan Harvard Business School te Boston en de Commissarissen Leergang aan de Business University Nijenrode te Breukelen.