Deel dit bericht

PCR-avond influencer marketing: de ene influencer is de andere niet

Maandag 10 september, Hashtag Workmode

Het digitale jargon was niet van de lucht op de PCR-avond over influencer marketing. De netwerkmaatschappij van wereld 3.0. Onvoorstelbare hoeveelheden user-generated content die we ook nog eens voortdurend delen. Wat enorm positief is voor je eWOM (electronic word-of-mouth) als aan de weg timmerende global of urban brand. En vergeet die peer influence en shared brand content niet.

We waren te gast bij Hashtag Workmode, dé influencer hotspot van Rotterdam en trendy workspace voor vrouwelijke ondernemers waar deze keer ook de PCR-leden van de mannelijke kunne welkom waren. De hoofdvraag van de avond: Hoe kun je influencers op een zinvolle manier inzetten?

Onderzoeker en docent Marije Brom van Hogeschool Rotterdam trapte af met een inleiding over influencer marketing. Marije definieert influencer marketing als de strategie die je inzet om eWOM (electronic word-of-mouth) te creëren. Volgens haar gaat het om ‘relevance’ (het juiste onderwerp) en ‘resonance’ (mensen weten te raken). Tezamen met de factor ‘reach’ (bereik creëren) levert dat de 3R-regel op: reach, relevance en resonance.

We associëren online influencers vaak met celebrities die miljoenen volgers trekken. Micro-influencers (tot 100.000 volgers) en zelfs nano-influencers (vanaf 100 volgers) zijn echter in opmars. De groeiende behoefte aan bronnen die je kunt vertrouwen en die passen bij je eigen interesses en opvattingen heeft hier waarschijnlijk alles mee te maken.

Het driekoppige panel met Marije Brom, Esther Buitendijk en Talitha Nöllen, oprichtster van marketing/PR-buro Hippr, boog zich over vragen als wat eigenlijk het verschil is tussen een influencer en een ambassadeur (de laatste treedt op als een bijna officiële vertegenwoordiger van het merk ) en over kpi’s (key performance indicators zoals aantallen likes en shares waar je zelf keuzes in moet maken).

Esther Buitendijk, ‘urban mom’ en oprichtster van bureau vanDamm, illustreerde tot slot aan de hand van enkele cases dat influencer marketing niet alleen is weggelegd voor grote, landelijke merken, maar ook heel bereikbaar is voor lokale niche-merken.

Bekijk alle foto’s op onze Facebook-pagina.
Bekijk hier de presentatie van Esther Buitendijk, Influencer Markting VanDAMM
Marije Brom publiceerde al eerder over nano-influencer op Frankwatching.