PCR @ SMW2014 – Twitter maakt live marketing mogelijk

“Is Twitter op zijn retour en moet het platform terrein prijs geven aan concurrenten als Instagram en Snapchat?”, vroeg één van de PCR-bezoekers tijdens de presentatie van Suzanne Ekel op 25 september tijdens de Social Media Week. Nou nee, was het antwoord. Twitter telt nu 271 miljoen actieve gebruikers en het medium groeit nog steeds. Suzanne Ekel, marketing manager Twittter Nederland, vertelt en doet ons verbazen wat we eigenlijk allemaal met Twitter kunnen.

Het feit dat deze vraag gesteld wordt, geeft wel aan hoe snel de ontwikkelingen gaan in social media. Let wel: het is immers nog maar acht jaar geleden dat Noah Glass en Jack Dorsey het idee voor een online chatservice in 140 tekens bedachten.

De Twitter-organisatie was 25 september op volle oorlogssterkte aanwezig in Rotterdam. Ter gelegenheid van de Social Media Week werd hun evenement voor zakelijke klanten, ‘Twitter4Brands’, gehouden in het Luxortheater op de Wilhelminapier. Een volle zaal luisterde naar presentaties van grote bedrijven als ABNAMRO en KLM die Twitter volop inzetten in hun marketingmix. Uiteraard was er aandacht voor de recent uitgebreide advertentiemogelijkheden op Twitter. Ook kleinere klanten kunnen nu betaalde tweets plaatsen in de timelines van Twitter-gebruikers. Een korte video-impressie van het evenement vind je hier: http://youtu.be/XSmJ6RiT5Ug

PCR had Suzanne Ekel bereid gevonden om na Twitter4Brands een presentatie te geven speciaal voor onze leden. Het werd een toegankelijk en interactief verhaal over de ontwikkeling en de mogelijkheden van Twitter. De explosieve groei van het platform is nog steeds niet tot een einde gekomen, hoewel er steeds meer concurrenten bij komen. Twitter is met name populair bij jonge volwassenen, waar Instagram bijvoorbeeld sterk groeit bij de jeugd. Bedrijven en organisaties maken gretig gebruik van Twitter om direct te kunnen communiceren met hun klanten. Daarbij ondervindt Twitter veel concurrentie van Facebook, dat meer mogelijkheden biedt voor advertising en conversie. Voor KLM bijvoorbeeld is Facebook veruit het grootste kanaal als het gaat om online ticketverkoop. Twitter kan daar niet aan tippen.

Toch werd in mei dit jaar de kracht van Twitter maar weer eens bewezen toen tijdens het Eurovisie Songfestival op één dag een explosie van 5,3 miljoen tweets de wereld in werden gestuurd. Ook tijdens het WK-voetbal piekte het Twitter-verkeer waar door een groot aantal bedrijven handig op in werd gespeeld. Twitter maakt zich in toenemende mate aantrekkelijk voor bedrijven door advertentiemogelijkheden uit te breiden. Een sterke troef daarbij is de enorme hoeveelheid data waar Twitter over bezit. Je weet het misschien niet maar Twitter kan op basis van jouw online gedrag op hun platform haarfijn aangeven waar je woont, wat je leuk vindt, wie je kent, hoe rijk je bent, hoe oud je bent en nog veel meer persoonlijke zaken. Daarmee kunnen ze voort hun adverteerders exact de doelgroepen selecteren die voor hen interessant zijn. Targeting heet dat.

Mensen gebruiken Twitter vooral via hun mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. Piektijden op Twitter zijn de momenten waarop populaire TV-programma’s worden uitgezonden, zoals Robinson of The Voice of Holland. Steeds meer menen kijken tv met hun telefoon in de hand en laten het niet na om hun volgers te vertellen wat ze zien. Bijna de helft van alle Twitteraars volgt ook een of meerdere merken op Twitter. Goed nieuws voor adverteerders die door het aanbieden van aantrekkelijke content aan klantenbinding kunnen doen. Een goede planning is daarbij verstandig, want Twitter is een live medium, dus je moet als bedrijf direct klaar staan om te reageren als de actualiteit daar om vraagt. Onderstaand schemaatje helpt om zo’n planning te maken.

SMW - 1