PCR Zomerborrel 2015

De wereld kan Rotterdam niet meer negeren. Of het nu gaat om de prachtige architectuur in onze stad of de indrukwekkende speech van Aboutaleb, dat maakt niet uit. Rotterdam is op een positieve manier overal aanwezig en voorlopig lijkt deze opmars niet te stuiten. Maar waar komt deze internationale belangstelling nu opeens vandaan? Is het ons bijzondere ondernemerschap of de creativiteit die in het oog springt?

We kennen allemaal het Rotterdamse cliché “niet lullen maar poetsen”, maar er lijkt meer aan de hand. Op de één of andere manier is onze Maasstad ook een kweekvijver geworden voor succesvol innovatief en authentiek ondernemerschap. Zo is Schorem Haarsnijder & Barbier inmiddels wereldwijd bekend geworden. Ook Mwah Tekstuele Verwenners zijn niet meer uit Rotterdam weg te denken en kun je op veel plekken in de stad tegenkomen. Kortom, twee van de vele creatieve initiatieven met Rotterdamse roots.

Tijdens onze zomerborrel op 29 juni hadden we de eer om drie inspirerende Rotterdamse verhalen te mogen aanhoren van bijzondere authentieke ondernemers.

De avond werd geïntroduceerd door René Boonstra. Hij schreef onlangs het boekje Transmedia storytelling, stappenplan voor communicatieprojecten (verschijnt binnenkort bij uitgeverij Boom Lemma).

PCR Zomerborrel 2015 - 1Naar aanleiding van deze avond heeft hij ook een blog geschreven over authenticiteit. Zie: https://creatiekracht.wordpress.com/2015/06/29/authentiek-communiceren-op-zijn-rotterdams/

PCR Zomerborrel 2015 - 2

Tjeerd Hendriks van Groos vertelde over de unieke Rotterdamse producten die hij in zijn winkel verkoopt. Alle producten die Groos verkoopt komen uit Rotterdam. Iets anders komt er absoluut niet in.

PCR Zomerborrel 2015 - 3

Wilco Berenschot vertelde over zijn unieke aanpak als wijkagent bij de Rotterdamse politie. Als één van de eerste agenten wist hij in korte tijd enorm veel volgers te verzamelen op social media. Maar alsof dat nog niet genoeg was ging hij ook de straat met zijn wijktafel waardoor de drempel voor mensen om even gewoon te komen praten enorm laag was geworden. Hierdoor kreeg hij meer informatie over zijn wijk binnen dan normaal gesproken. Je kan oprecht zeggen dat Wilco zijn manier van communiceren bijdraagt aan een betere wereld.

PCR Zomerborrel 2015 - 4

Als laatste kwam Rodney van den Hengel aan het woord. Misschien wel het meest indrukwekkende verhaal van de avond. Rodney maakte op zijn Rotterdams aan ons duidelijk dat we ons allemaal dienen in te zetten voor iedereen in deze stad. Het draait niet alleen om geld verdienen, maar ook om echte betrokkenheid. Vanuit die gedachte is Rodney samen met Marco den Dunnen Rotterdamse Heilige Boontjes begonnen. Een Rotterdams koffiemerk van en door jongeren van de straat.