Rens Huisman winnaar Make It Happen Scriptieprijs Rotterdam 2016

‘Vernieuwend en relevant’.  Dat waren de belangrijkste onderscheidende kenmerken waarmee Rens Huisman gisteravond de Make It Happen Scriptieprijs Rotterdam won. De jury was uitermate lovend over Rens’ werk en prees de goede balans tussen theorie en praktijk die uit zijn scriptie bleek. ‘Een overtuigende winnaar’, zei juryvoorzitter Steffart Buijs. Met zijn overwinning verdiende Rens € 1.500,-, gesponsord door Gemeente Rotterdam, en een stageweek bij verschillende Rotterdamse communicatiebedrijven.

In een vol WMDC-café mochten de drie genomineerden gisteravond hun scriptie presenteren aan de PCR-leden en de jury, die bestond uit Steffart Buijs (Leene Communicatie), Miriam ter Braak (zelfstandig communicatieadviseur), Marc Amaral (SPUP) Dick Gussekloo (Buro voor de Boeg).

marloesMarloes Blokland deed onderzoek voor EO Metterdaad naar mogelijkheden om loyaliteit en binding met hun doelgroep te creëren, en een jongere doelgroep aan te spreken. In haar presentatie over het werven van donateurs voor goede doelen liet zij twee beelden zien: een ‘zielig’ beeld en een ‘krachtig’ beeld. De vraag aan de aanwezigen en de jury was: welk beeld werkt het beste wanneer je mensen wilt overhalen een donatie te doen? Marloes ontwikkelde de donateur-relatie-piramide als model, waarbij je (potentiële) donateurs van onbekende tot vriend kunt maken. Haar theorie doopte ze de ‘Vriendschappij’. Overigens ziet Marloes de rol van de ‘vaste donateur’ verdwijnen. ‘Het wordt constant trekken voor de goede doelen’, zo vertelde zij. ‘De vaste donateur verdwijnt’.
Lees haar scriptie hier.

lissLiss Spinardi startte haar presentatie met een korte schets van haar eigen achtergrond: als Braziliaanse belandde zij voor een kort studieverblijf in Nederland, maar toe zij hier haar man leerde kennen besloot ze te blijven. Haar taalachterstand ervaarde zij als een nadeel in haar opleiding, des te meer reden om trots te zijn op haar afstuderen. Voor SKVR nam zij een kijkje in het hoofd van jongeren. Haar advies: Ga vooral in gesprek met je doelgroep, betrek hen bij je onderwerp en vraag hen gerust om hulp bij wat je wilt bereiken! ‘Customer insights’, wordt dat ook wel genoemd. Met haar presentatie veroverde Liss de publieksprijs: een groot applaus en het boek ‘Transmedia Storytelling’ van René Boonstra.
Lees haar scriptie hier.

rensRens Huisman deed onderzoek voor een pensioenverzekeraar naar het gebruik van persona’s. Een persona is eigenlijk een verbeelding van een doelgroep. Het voordeel ten opzichte van een ijkpersoon is dat je niet selecteert op ‘harde’ kenmerken (‘jonge vrouw uit de binnenstad’), maar op hoe iemand tegenover jouw product of dienst staat (‘regelt graag dingen zelf en wil dus zo min mogelijk advies en begeleiding’). Omdat je op deze manier, via vier of vijf persona’s, een veel betere doelgroep-segmentatie bereikt, heet zijn scriptie: ‘Nooit meer schieten met hagel’.
Lees zijn scriptie hier.

Na een korte pauze namen Communicatie en Sales Professionals Marjolijn Vermeer en Manon van Heumen (USG MarComSales) de aanwezigen mee in de trends en ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt en de rol van de communicatieprofessional in de snel veranderende digitale wereld. En zij boden alle drie de genomineerden een kosteloze intake, cv-check en LinkedIn-profielcheck aan.
Na de prijsuitreiking volgde een gezellige netwerkborrel. pcr_002-waardering-duimDe avond werd door de bezoekers gewaardeerd met een 7,3.

Meer foto’s vind je op onze Facebookpagina!