Terugblik op Polarisatie-event

Maandag 19 september hebben een groep van een kleine 40 mensen een inspirerende bijeenkomst bijgewoond van Bart Brandsma in het  Timmerhuis. Bestuurslid Oscar Langerak heeft foto’s en aantekeningen gemaakt.

 

 

In heldere woorden en met duidelijke voorbeelden wist hij duidelijk te maken hoe polarisatie werkt en hoe je als communicatieadviseur depolariserend kan werken. Bart Brandsma heeft dat recentelijk ook het NOS journaal geleerd.

 

 

Hij begon met uit te leggen wat de kenmerken van een conflict zijn. Dan is er altijd een duidelijke plaats, een tijd en een probleemeigenaar.

 

 

Bij polarisatie gaat het om:

 

 

  • drie basiswetten
    • Het is een gedachtenconstructie (het wij-zij denken)
    • Brandstof (zijn de uitspraken die de pusher doen)
    • Er wordt gecommuniceerd vanuit het onderbuikgevoel
  • vijf rollen
    • de pusher (houdt van monoloog)
    • de joiner (houdt van discussie)
    • het stille midden (onverschillig / beroepsneutraal / betrokken midden als keuze)
    • de bruggenbouwer (wordt gedoogd, is rationeel en oplossingsgericht)
    • de zondebok (wanneer er geen midden meer is)
  • vier ‘game changers’ voor depolarisatie
    • verander je doelgroep, rekruteer het midden
    • verander het onderwerp, vraagstuk is de worsteling van het midden
    • verander je positie, verplaats je naar het midden
    • verander je toon, wees mild en begripvol