Deel dit bericht

Uit je dak op het dak bij PCR zomerborrel

Prachtig weer, heerlijk eten en 360 graden uitzicht vormden op maandag 25 juni een fraai decor voor de jaarlijkse PCR zomerborrel. Kim Heinen, international press officer bij Rotterdam Partners, verzorgde in een stampvolle bistro Op het Dak bovenop het Schieblock, een – excuses voor het cliché – fascinerende mini-cursus citymarketing. 

Als sleutelspeler in een van de meest succesvolle city marketing campagnes ooit, die voor Rotterdam dus, weet Kim als geen ander helder maken wat nu precies het verschil maakt. Hoe krijg je journalisten zo ver om de aantrekkelijke kant van een stad te belichten die tot dan toe vooral faam genoot als aanvoerder van de zogenaamde verkeerde lijstjes?

Kim Heinen wist de afgelopen jaren internationale topmedia als The New York Times, The Financial Times en The Guardian herhaaldelijk naar Rotterdam te halen. Het leverde een ware vloedgolf aan positieve publiciteit op die het imago van de stad in korte tijd deed kantelen. “Tegen de impact van (inter)nationale media op het imago van de stad Rotterdam kan geen campagne op”, zegt Kim Heinen erover.

Het recept? Vergeet de standaard PR-achtige campagnes en de obligate persberichten en ga juist heel gericht voor persoonlijke relaties met journalisten die belangrijk voor je kunnen zijn. Als je eenmaal weet wat welke journalist drijft, dan weet je precies wie je moet bellen om een nieuwsthema onder de aandacht te brengen. Vervolgens is het hospitality, hospitality en hospitality wat de klok slaat. Kim staat dan ook vaak ’s avonds en in het weekeinde paraat om bezoekende reporters te begeleiden bij hun tocht door de stad. 

Opmerkelijk genoeg was het ook de overweldigende internationale aandacht voor Rotterdam die de enigszins sceptische vaderlandse media over de brug hielp waardoor er ook op het thuisfront veel meer aandacht is voor de stad Rotterdam.

Na Kim’s inspirerende betoog konden we tussen de courgettes, broccoli en ander groen op de aanpalende DakAkker, Rotterdams beroemdste dak, weer op krachten komen.

Bekijk alle foto’s van de zomerborrel op Facebook