Uitgelicht: Joyce Moens op webinar employer branding

 

Wie is Joyce Moens?

In het dagelijks leven is Joyce verantwoordelijk voor employer branding en arbeidsmarktcommunicatie bij Van Oord, de internationale waterbouwer waar zij nu ruim twintig jaar werkzaam is. In haar vrije tijd loopt zij marathons, zoals die van Rotterdam, Amsterdam en Madrid, maar ook evenementen met nog langere afstanden. Op de fiets wist zij tot drie maal toe de Mont Ventoux te bedwingen.

 

Hoe ben je in het employer branding-vak gerold?

Min of meer toevallig landde ik ooit vanuit Limburg bij een rechtsvoorganger van Van Oord. Na een start als personeelsadviseur ben ik mij vanaf 2006 gaan bezig houden met recruitment om enkele jaren geleden de overstap te maken naar employer branding. 

 

Voor welke uitdaging is employer branding de oplossing?

Employer branding helpt ons niet alleen om onze vacatures in te vullen en nieuw talent te werven. Het zorgt er tevens voor om mensen op de langere termijn aan ons te binden, mensen die zich bij uitstek aangetrokken voelen tot het werk dat wij doen en tot datgene wat Van Oord tot Van Oord maakt, onze waarden, manier van werken, onze kijk op een duurzame wereld en onze passie voor waterbouw.

 

Hoewel de maritieme sector een klein wereldje is en de meeste potentiële medewerkers Van Oord wel van naam kennen, realiseren mensen zich vaak niet hoe divers onze activiteiten zijn. Dat loopt uiteen van werken aan de Afsluitdijk, uitdagende infrastructurele projecten in Nederland, tot de aanleg van offshore windparken tot landaanwinningsprojecten over de gehele wereld, zoals het bekende Palm Island in Dubai.

Ook zijn we actief in innovatieve duurzaamheidsprojecten en gaan we mooie partnerships aan, kortom er zijn heel wat aanknopingspunten om te laten zien wat er zo mooi is aan werken bij Van Oord.

 

Kun je al iets vertellen over jouw bijdrage aan het webinar?

Ik zit nog in het creatieve proces maar onderwerpen die zeker aan bod komen zijn de betekenis van ‘employee advocacy’ voor employer branding en wat wij de ‘candidate journey’ noemen. Dit is de complete ‘reis’ die een sollicitant of potentiële kandidaat aflegt tijdens het vinden van een nieuwe baan. Hierbij gaat het om vele contactmomenten die er zijn met je organisatie. De uitdaging is om de kandidaat te enthousiasmeren voor je ‘merk’, een goed gevoel te geven en te motiveren om voor je organisatie te komen werken. Data hierover geven je inzicht, waardoor je kunt verbeteren. Ik ben benieuwd naar ideeën van de deelnemers, zeker in deze toch zeer bijzondere tijd.