Visual Storytelling; liever een plaatje dan een praatje

Verhalen vertellen we al jaren, dat is niets nieuws. Maar het vertellen van visuele verhalen trekt de laatste tijd steeds meer aandacht. Dat het een populair onderwerp is, bleek wel uit de bomvolle zaal in Grounds op maandag 15 februari tijdens de PCR-bijeenkomst over Visual Storytelling. Kim Stolk, Ties Alfrink en Else Kramer deelden hun visie op de kracht van een goed visueel verhaal, inclusief heldere handvatten en inspirerende voorbeelden.

Het gebruik van beeld in communicatie wordt steeds meer gemeengoed. Waar Twitter en Facebook voorheen vooral uit tekstberichten bestonden, kun je nu eigenlijk niet meer heen om de vele afbeeldingen. Het grote succes van Instagram, Pinterest en Snapchat onderstrepen de populariteit van beeld. Logisch eigenlijk ook, want onze hersenen vinden beelden een stuk leuker dan tekst. Onze hersenen verwerken visuele informatie namelijk een stuk sneller. Daarnaast roepen ze sterkere emoties op, neemt de sociale engagement toe én zorgt het voor een hogere emotionele respons.

De basis van een sterk visueel verhaal

Maar denk niet dat je met wat lukraak gebruik van beeld meteen een succesnummer te pakken hebt. Nee, het vertellen van een goed beeldverhaal kent een aantal kernelementen. Zo mogen een sympathieke held, een streven, obstakels en tegenslagen en menselijke emoties niet ontbreken. Voeg daar de ingrediënten authenticiteit, een persoonlijke touch en een participatief karakter (de mate waarin de doelgroep een stukje van zichzelf kan leggen in het verhaal) aan toe, en de basis staat. Aldus Kim Stolk, initiatiefneemster van modeblog Hotterdan en fervent Instagrammer.

Maar hoe vertaal je deze kennis naar een goed visueel verhaal? Zes tips:

#1 Start with why – waarom doe je wat je doet?

#2 Stick to your niche – kies een focus en blijf daarbij. Dwaal niet af.

#3 Be relevant – Luister. Wat leeft er onder je doelgroep? En hoe kan je deze kennis koppelen aan je eigen verhaal?

#4 Think like a publisher – every company is a media company.

#5 Be liquid and magnatic – zorg dat content gemakkelijk deelbaar is en je doelgroep terug komt voor meer.

#6 Be social – Haak in, cureer en reageer.

De kracht van beeld

Ties Alfrink (Pony Design Club) belichtte het onderwerp van een andere kant, en maakte haarfijn duidelijk wat de kracht is van beeld bij het overbrengen van (gortdroge) boodschappen. Zo blijkt het vertalen van informatie naar heldere en relevante pictogrammen voor veel organisaties een hele uitdaging. Zonde, want besteed je er onvoldoende aandacht aan, gaat het ten koste van de boodschap, aldus Ties.

De regenboogkots Revolutie

Fotosoof en Lego-lady Else Kramer nam ons mee in de wereld van Snapchat. In de US al enorm populair, in Nederland wordt de Snapchat-community langzaamaan steeds groter. Vooralsnog vooral populair onder de jeugd (13 – 24 jaar), en daarmee een uitstekend medium om dit segment mee te bereiken en je merk te branden. Nog niet iedereen lijkt overtuigd te zijn van de kracht van Snapchat, maar dat er dingen aan het veranderen zijn en je je daar als communicatieprofessional bewust van moet zijn, is een ding dat zeker is. We zijn benieuwd hoeveel ‘regenboogkots’-foto’s er komende tijd voorbij komen…