De creatieve industrie – Een avond vol verwarring en bewustwording

Woensdag 23 april stond tijdens de PCR bijeenkomst in Podium O950 één van de belangrijkste onderwerpen van dit jaar centraal. Tegelijkertijd misschien ook wel de meeste vage; de creatieve industrie. Een moeilijk onderwerp dat op vele manieren aan te vliegen is. Het centrale doel van de avond was mensen wakker schudden en aan het denken zetten. Wat gebeurt er momenteel allemaal om ons heen? Wat staat ons nog te gebeuren? En misschien nog wel belangrijker, hoe kunnen wij daar als (communicatie)professionals op inspelen? Voor het eerste deel was Martijn Aslander de aangewezen persoon. Oprichter van de website Lifehacking, funtrepeneur en professioneel omdenker. Voor het tweede deel wist Peter van den Heuvel, van het lectoraat Digital World, feilloos in te spelen op de verwarring die Martijn had veroorzaakt. Zijn workshop zette de aanwezigen nog meer aan het denken. Kortom een avond vol uitersten van inspiratie en bewustwording.

Klooien en uitproberen zonder investeringen
Dat Martijn mensen in een korte tijd kan verwarren, heeft hij ruimschoots bewezen. In razend tempo vuurde Martijn van alles en nog wat op ons af. Het begon al met een indrukwekkend relaas hoe hij in één weekend wereldberoemd werd met een houten iPad stand van 4 euro. Wat begon als een simpele oplossing voor een praktisch probleem (namelijk het rechtop kunnen zetten van je Ipad), groeide uit tot een wereldwijd succes in slechts een paar dagen tijd. Op vrijdag bedacht in de werkplaats van opa Simon, op zaterdag geblogt , op zondag op de site van Wired magazine en op maandag viral op Twitter. In vier dagen tijd werd een simpel houten blokje met een sleuf erin opeens een wereldwijd succes en een most wanted gadget.

Creatieve industrie - 1

Ofwel, het draait in principe ‘om klooien en uitproberen zonder investeringen’ en (zoals Leonardo da Vinci) ‘permanent nieuwsgierig zijn’. Alle tools om te ondernemen zijn digitaal beschikbaar. En eigenlijk benutten we daar bijzonder weinig van. In de nieuwe netwerk samenleving draait het niet langer alleen om netwerken en expertise, maar om je houding.

Een aantal van de trends en voorspellingen die Martijn met ons heeft gedeeld:

  • Peer to peer netwerken is de dominante factor
  • Computers worden kleiner en goedkoper
  • In 2035 is energie gratis
  • Toegang is belangrijker dan bezit (wat zich o.a. uit in het lenen van spullen i.p.v. kopen)
  • Internet is cutting out the middle man (organisaties verdwijnen langzaam)
  • We leven in een (online) reputatie economie
  • Do it yourself sites waar handleidingen zijn te vinden om van alles en nog wat in elkaar te zetten worden steeds belangrijker
  • 3D printing gaat de komende jaren een belangrijke vlucht nemen en maakt diverse bedrijfstakken overbodig
  • Binnen nu tot 3 jaar komt er een accu die in 30 seconden je Iphone kan opladen

Zijn wij als communicatieprofessionals in staat om ‘in the box’ te denken?
De sessie van Peter begon met een virtuele reis naar een andere planeet. Hoe is het om communicatie te ervaren in een andere wereld? Daarna liet hij ons ervaren hoe het is om de leiding te nemen of te volgen. In een simpele oefening waarin we elkaars handelingen moesten opvolgen bleek dat we maar moeilijk in staat zijn om bij meerdere handelingen tegelijk elkaar in beweging te krijgen. Kortom, een mooie vergelijking die laat zien hoe organisaties in het huidige tijdperk werken.

Creatieve industrie - 2

Peter presenteerde ons verschillende metaforen van organisaties waarmee we aan de slag moesten gaan. Bijvoorbeeld de Ikea kast als metafoor voor de gestructureerde organisatie. Of stroomdraad waarin combinaties kortsluiting kunnen veroorzaken.

Creatieve industrie - 3

Zijn wij als communicatieprofessionals in staat om ‘in the box’ te gaan en de (mogelijke) problemen die de organisaties van nu te wachten staan onder ogen te komen en op te lossen? Dit bleek voor de meesten best lastig te zijn. Vooral het ontbreken van een concrete case was voor velen een drempel om daadwerkelijk te ‘gaan klooien en uitproberen’ zoals Martijn in de eerste sessie had meegegeven. Het belangrijkste leermoment van de avond was misschien wel dat als we daadwerkelijk willen meevaren op de mogelijkheden van de creatieve industrie we ervoor open moeten staan om meer vrijuit te gaan denken en minder in de vaste structuren van de Ikea kast. We zullen onszelf behoorlijk moeten deprogrammeren willen we relevant blijven ten opzichte van miljoenen creatieve internet ‘amateurs’.